Виховні години

Отруйні рослини

 

ягоды.pptx (770243)

 

21 лютого

Міжнародний день рідної мови

Позакласний захід

(мовознавча гра)

5 клас

21 лютого

Міжнародний день рідної мови

Тема: «Мова наша солов’їна»

Мета: Розширити знання учнів про українську мову; показати її красу та багатство за допомогою поетичного слова, українського фольклору; розвивати мовлення учнів; викликати бажання любити рідну мову, свій народ, рідну землю.

Вид заняття: позакласний захід.

Форма проведення: пізнавально-розважальне шоу

Обладнання: вислови про українську мову, українські народні пісні, презентація; ТЗН: комп’ютер, проектор.

Коментар: захід проходить у формі телевізійної гри «Я люблю Україну». Змагання судить журі. В змаганні беруть участь команди 5-х класів, а також їх групи підтримки.

                                                     «Мова народу – найбільший національний скарб» О. Гончар
                                                                           «Мова наша, мова – мова кольорова» Ю. Рибчинський

                                                                     «Ну щоб, здавалося, слова...                      
                                         Слова та голос – більш нічого..
                                                               А серце б’ється-ожива,,
                                                                   Як їх почує!»
                                                                                            Т.Шевченко

Хід заходу

Захід розпочинається піснею «Одна калина» в супроводі відео про мову.

Учень.

Де зелені хмари яворів

Заступили неба синій став,

На стежині сонце я зустрів,

Привітав його і запитав:

- Всі народи бачиш ти з висот,

Всі долини і гірські шпилі.

Де ж найбільший на землі народ?

Де ж найкраще місце на землі?

Сонце усміхнулося здаля:

- Правда, все я бачу з висоти.

Всі народи рівні. А земля

Там найкраща, де вродився ти!

 

 Учениця.

Різні в світі є країни,

Різні люди є на світі,

Різні гори, полонини,

Різні трави, різні квіти,

А у нас усіх одна країна,

Найрідніша нам усім.

То прекрасна Україна,

Нашого народу дім.

 

Читець.

На росах, на водах,

На всіх переходах

Курличеш мені в журавлиних ключах,

Моя Україно, країно,

Ясні небеса в материнських очах.

Я чую твій голос,

Пшеничний твій колос,

У душу мені засіває зерно.

Моя Україно, колиско-калино,

Пізнати тебе мені щастя дано.

Вступне слово вчителя:

Шановні діти, гості, сьогодні наша зустріч  присвячена рідній українській мові. Адже 21 лютого – Міжнародний день рідної мови.                                                                               Мова – це великий дар природи. У світі налічується близько 3 тисячі мов.  У кожного народу вона своя. І серед них – ніби запашна квітка в чудовому букеті – українська мова.

 Ми зібралися сьогодні для того, щоб краще пізнати свою Україну, свій рідний край. Це ми зробимо у вигляді пізнавально-розважального шоу.

Умови гри такі: дві команди змагаються протягом шести раундів. Наше змагання буде судити журі у складі….

Отож розпочинаємо! Щасти вам!

А розпочнемо ми з знайомства з командами (І – «Українці», ІІ – «Жовті квіти України») (5 балів)

І раунд.

«Парні запитання»

Запитання командам (За 1 запитання-1 бал)

1. Запитання для першої команди.

1)Який числівник наказує? (три)
2)Якою косою не можна косити? (Дівочою)
3)Яке поле не виореш? (в зошиті)
4)З якого полотна не можна пошити сорочку? ( з металевого)
5)Антонім до слова піймати. (зловити) (випустити)
6)Синонім до слова веселий. (радісний)

2.Запитання другій команді.

1)Яке місто літає над головами ? (Орел)
2)Якою частиною мови може бути слово мати (Іменник, дієслово)
3)На які антоніми націлена стрілка компаса ? (Північ-південь)
4)З якого крана не набереш води ? (З підйомного)
5) Що спільного між неслухняним хлоп’ям і порожнім будинком. (І перший і другий пустують).
6) Яку річку можна зрізати ножем? (Прут).

 

А зараз музична пауза. Ваше завдання здогадатися, яка мелодія звучить?

Гранд- бенд (грає мелодія) (2 бали)
Співаємо « Червону Руту»

Так, молодці. Це всім відома пісня. А що ми про неї знаємо?

 Випереджувальне завдання (1 учень)

Автором цієї пісні є відомий композитор Володимир Івасюк.
Він є автором ста семи пісень. Був професійним медиком та скрипалем. Чудово грав на фортепіано, віолончелі, гітарі, майстерно виконував свої пісні. Мав художній талант, був неординарним живописцем. Також захоплювався фотографією та кінозйомкою.

Червона рута — багаторічна рослина. Цвіте в другій половині літа. Забарвлення квітів від насиченого червоного до світло-рожевого і світло-пурпурового. Листя та квіти мають приємний аромат. Існує легенда, щожовта квітка, яка лише на декілька хвилин, в ніч на Івана Купала, стає червоною. Дівчина, яка її знайде і зірве, буде щаслива в коханні

ІІ раунд

«Рідна калинова мова» 

І так зараз ми в другому раунді, який присвячений « Рідній калиновій мові». 

І етап. І перше завдання   вам потрібно проспелінгувати українські слова. (2 бали)
Команда спелінгує:            мацюпусінький
                                              чудернацький

ІІ етап нашого раунду «перекладач». ( за кожну правильну відповідь – 1 бал)

Вам потрібно до поданих прислів’їв  дібрати українські відповідники.

Завдання для першої команди

1)    Бить баклуши - байдики бити

2)    Мутить воду- каламутити воду 

3)    Поспешишь – людей насмешишь Зроблено спішно, тому й вийшло смішно

4)    Любиш кататься,люби и саночки возить. Любиш поганяти- люби і коня годувати.

Завдання для другої команди:

1)    Нести чепуху-верзти дурниці

2)    Честь и хвала- шана і хвала

3)    Делу время – потехе час.Добре діло утіха, коли ділу не поміха

4)    Как аукнется, так и откликнется Як стукне, так і грюкне
 

Завдання для вболівальників                                                                                 «Мова жестів теж прекрасна»

А поки наші команди працюють, ми познайомимося краще з нашими вболівальниками.

Мімікою і жестами пояснити фразеологізми, щоб їх відгадали уболівальники команд. Тільки в такому випадку обидві команди отримують додатковий бал.

Виконавці називають значення фразеологізму.

1. (Обманювати, обдурювати) – Водити за носа.

    (Ставати зібраним, цілеспрямованим, діяльним, рішучим) –  Взяти себе в руки.
 2. (Не брати до уваги, навмисне не помічати чогось недозволеного або ігнорувати  когось, щось) –  Дивитись крізь пальці.

    (Дуже уважно і підлесливо слухати кого-небудь) – Заглядати до рота.

На ІІІ етапі   нашого раунду  Вам потрібно  пояснити значення українських слів. Кожна команда  загадує  свої  українські слова, які підготувала дома,  і дає декілька  варіантів пояснень. Ваша задача знайти правильне пояснення.   (2 бали)
1. Загуменковий:

А) платоспроможний.

Б) Хлопець із села, провінції.

В) той, хто служить у церкві.

2. Видзігора:

А) Хвалько.

Б) Гострозорий чабан.

В) звір.

3. Кармазин:

А) винахідник кишень.

Б) великий комір.

В) червоне сукно.

4. Давидло:

А) Зір

Б) Вигляд

В) ріст.

 Ну і знову наш Гранд –бенд. (2 бали)

 «Несе Галя воду».

ІІІ раунд

Конкурс капітанів

Внесіть торбинки для капітана 1 команди
Перед вами торбинки з сіллю, маком, пшоном. Покажіть мені ту торбинку , в якій лежить те, про що йдеться мова: «Це щось, освячене на свято (Маковія), в давнину допомагало визвати дощ , якщо його не було досить довго . Це несли до криниці і сипали у неї. Якщо сипнеш трошки, вірили - піде маленький дощик, сипнеш жменю - буде злива . Так що ж допомагало нашим предкам викликати дощ?!»
(свячений мак)
А тепер завдання для капітана 2 команди.
Вам принесли чудовий букет з квітів маку, ромашки, троянди, васильків. Всі вони красиві та пахучі. Але вам треба згадати , що кожна квітка у наших пращурів мала значення ,і щось символізувала. Придивіться уважно - і покажіть квітку , яка мовою квітів символ кохання, миру, ніжності. (Це ромашка. На пелюстках якої , мабуть всі дівчата в дитинстві ворожили : кохає, не кохає…)
 

IV раунд.

«Видатні українці».

Умови конкурсу: прослухавши кілька підказок, розгадайте кого зображено на портреті . Ведучий демонструє командам портрети відомих людей України, а вони повинні їх упізнати 

1.       Портрет – 1. ( Тарас Григорович Шевченко ) -- " Ця людина завжди служила

правді і боролася за щасливе майбутнє свого народу. І зброєю у цій

боротьбі  поет зробив слово ":

 

Возвеличу

Малих отих рабів німих!

Я на сторожі коло їх

Поставлю слово.

 

2.       Портрет – 2. ( Леся Українка ) -- " Ся хвора, слабосильна дівчина –
трохи чи не  єдиний мужчина на всю новочасну соборну Україну" 
 
( І. Я. Франко )
 
Слово, кому ти не твердая криниця,
Що серед бою так ясно іскриться?
Чом ти не гострий, безжалісний меч,
Той, що здійма вражі голови з плеч?
 
3.       Портрет 3. (Леонід Глібов) - В історію української літератури увійшов передусім як видатний байкар, який досяг великої реалістичності та життєвості зображення. Він змальовує події та характери так яскраво, що мораль випливає з самої байки.

 

Аж гульк — і сам піймавсь в сильце.

Ото на себе не надійся,
Чужому лихові не смійся!

 
 
4.       Портрет 4 (Іван Франко) - Поет, прозаїк, драматург, вчений, етнограф, фольклорист, історик, філософ, соціолог, економіст, журналіст, перекладач, громадсько-політичний діяч. Писав казки для дітей, головними героями яких були звірі:
А для вас, небожата, відси така наука: ніколи не підіймай на сміх бідного чоловіка, хоч би се був простий Їжак.

 

 Ну і знову наш Гранд –бенд. (2 бали)

 «Чорнобривці».

V раунд

«Все про українську мову та літературу»

Ну а тепер найцікавіший раунд нашої гри «Все про українську мову та літературу».
Перший етап « Вірите чи ні» буду запитувати у кожного з вас. Якщо правильно ви  відповідаєте, отримуєте один бал.

  1. Чи віриш ти, що українська абетка складає 32 літери (ні, 33)
  2. Чи віриш ти, що Хуха –моховинка народилася на болоті? (Ні, Хухи не люблять вогкого. Хуха народилася в старому бору).
  3. Чи віриш ти, що у словах запястний, кістлявий спрощення не відбувається?(так) 
  4. Чи вірите ви, що «якийсь дивний і страшний звір, синій-синій, з препоганим запахом» був вовком? (Ні, він був лисом. Казка І.Франка «Фарбований Лис»).
  5. Чи віриш ти, що у слові КУЩ 3 звука? (ні, 4)
  6. Чи вірите ви, що Маруся так розгадала загадку пана: ситніше над усе – панські кабани, прудкіше – панські хорти, наймиліше – гроші. (Ні. Маруся так розгадала загадку пана: ситніше над усе – земля-мати, прудкіше над усе – думка. А миліше над усе –сон»).
  7. Чи віриш ти, що в українській мові о може наближатися до у? (так)
  8. Чи вірите ви, що Хуха-моховинка врятувала козу Лиску? (Так. Хуха покликала на допомогу дітей, які звільнили козу Лиску із сітки).
  9. Чи віриш ти, що букво сполука дж передає 2 звука? (ні, один звук)
  10. Чи вірите ви, що «Фарбований лис» – це народна казка? (Ні, це літературна казка. Її автор – І.Франко).
  11. На 1000 пожеж , що спалахують 100 з вини хлопчиків, а не дівчаток? Так
  12. Чи віриш ти, що Орфографія вивчає правила літературної вимови? (ні, правила написання слів)
  13. Чи вірите ви, що цар Плаксій помер від грипу? (Ні, цар Плаксій помер від сміху).

VI раунд.

Статистика.

Командам пропонується відповісти на питання про статистичні дані. Перед цим вони самі заказують бали, які вразі неправильної відповіді, зараховуються суперникам.

1.       Скільки жителів проживає в місті Миколаїв? (494 253 чол.)

2.       Скільки учнів навчається в нашій школі? (280 учнів).

Поки журі підраховують бали перегляньте, будь ласка, сценку.

Автор. Один випадок, який яскраво засвічує багатство нашої мови.
У купе вагона першого класу потяга Львів – Відень їхало четверо пасажирів-інтелектуалів: англієць, німець, італієць, четвертим був відомий львівський юрист Богдан Косів. Розмова точилася навколо різних тем. Нарешті заговорили про мову: чия краща, багатша, досконаліша і якій бути провідною у світі. Звісно, кожен почав вихваляти свою рідну.
Першим заговорив англієць:
- Англія – країна великих завойовників і мореплавців, які поширили славу англійської мови, рознесли по всьому світу.
- Ха-ха – Німецька мова – то мова двох великих імперій – Великонімеччини й Австрії, які займають більше половини Європи.
Тут усміхнувся італієць і стиха мовив:
- Панове, ви обидва не маєте рації. Бо італійська мова – це мова сонячної Італії, мова музики і кохання.
Богдан Косів довго думав і нарешті промовив:
- Ви ж бо, по суті, нічого не сказали про багатство і можливості ваших мов. Чи могли б ви, скажімо, своїми мовами прочитати невеликий твір, у якому
всі слова починалися б з однакової літери?
- Ні, ні, це неможливо!
- Ось вашими мовами це неможливо, а нашою зовсім просто. Назвіть якусь букву.
- Хай буде «ес».
- Гаразд. Вірш називається «Самотній сад»
Сипле, стелить сад самотній
Сірий смуток – срібний сніг.
Сумно стогне сонний струмінь,
Серце слуха скорбний сміх.
Серед саду страх сіріє,
Сад – солодкий спокій – спить.
Сонно сипляться сніжинки,
Струмінь стомлено сичить.
Стихли струни, стихли співи –
Срібні співи серенад.
Стиха стеляться сніжинки –
Спить самотній сонний сад.
- Геніально! Неймовірно!
Потім усі замовкли. Говорити вже не було потреби.

Який висновок ми можемо зробити ?

Підсумки.

Привітальне слово журі. Команді, що перемогла, вручаються грамоти.

Заключне слово.

Різні в світі є країни,

Різні люди є на світі,

Різні гори, полонини,

Різні трави, різні квіти..

Є з усіх одна країна,

Найрідніша нам усім,

То прекрасна Україна,

Нашого народу дім.

 

Здібності свої і сили

Розвиваймо раз у раз,

Щоб була народу втіха і велика користь з нас.

Будьмо пильні у науці,

Будьмо чесні у ділах.

 

                               Мово  рідна!  Тобі  рости  й  не  в’януть  зроду,

                               Квітнуть у  поемах  і  віршах,

                               Бо в тобі -  великого  народу

                               Ніжна  і  замріяна  душа.

Підсумок вчителя: Сьогодні ми з вами гарно попрацювали. Дякую за роботу! До побачення!!!

Анкета для друзів

 

1.     Назви риси, які треба мати, щоб вважатися твоїм другом.

Щоб вважатися моїм другом, треба бути …

__________________________________________________________________________

__________________________________________________________________________

 

2.     Які риси треба мати, щоб заслужити твою повагу?

Щоб заслужити мою повагу, треба бути…

__________________________________________________________________________

__________________________________________________________________________

 

3.     Щоб викликати твою симпатію, які треба мати риси?

Щоб викликати мою симпатію, треба бути…

__________________________________________________________________________

__________________________________________________________________________

Виховна година для учнів 5 класу

 Тема.  «Вчимося слухати один одного».

 

Мета: вчити дітей взаєморозуміння;  формувати у них норми поведінки під час спілкування;дати можливість дітям перевірити власний рівень уміння слухати.

Хід бесіди

Слово вчителя. Діти, кожна людина має власне особисте і тільки одне життя. Але людина живе з людьми, між людьми, серед людей. Людина має розум і велику цінність – мову. Тобто може спілкуватися з іншими людьми.

         Сьогодні наша бесіда називається «Вчимося слухати один одного». У мене до вас запитання. Чому треба вміти слухати? Це ж так просто слухати.

(Думки дітей)

         Уявіть ситуацію. У класі всі говорять одночасно. Що з цього вийде? А чи почує хоч одна людина іншу? А якщо до однієї людини одночасно звертаються багато людей7 Що робити? Як встановити порядок?

(Думки дітей)

Висновок: існують правила, яких треба дотримуватися під час спілкування. На жаль не всі люди вміють вести діалог та бесіду. Тому й виникають сварки, непорозуміння. Однією з головних проблем. Яка виникає під час спілкування. є те що багато людей не вміють слухати свого співрозмовника.

Розглянемо з вами кілька ситуацій, які виникають щодня у вашому шкільному житті чи в родині. Обговоримо, як треба поводитися, або правильно спілкуватися.

Ситуація перша.

         Ваш товариш. Однокласник відпочивав тривалий час, і не відвідував школи, о коли прийшов перший раз до школи, його радісно зустріли однокласники і наперебій почали розповідати всі новини. Чи почув ці новини ваш товариш?

(Думки дітей)

Підсумок вчителя: про головне у спілкуванні:

1)    «взаємоповага»;

2)    порядок під час спілкування;

3)    спочатку надати слово тому, був хто відсутній.

Ситуація друга.

На перерві директор школи просить когось із вас покликати вашого класного керівника. Ви застали класного керівника за розмовою з іншим вчителем (учнем). Як правильно виконати прохання директора?    (Думки дітей)

Підсумок вчителя: про вміння увійти в розмову.

 Ситуація третя.

На уроці вчитель задає запитання і просить з місця відповідати. Учні мовчать. Тоді. Один учень починає відповідати. Але невпевнено, інші починають перебивати його, наперебій висловлюють власну думку. Чи правильно це?

(Думки дітей)  Підсумок вчителя: про поведінку на уроці.

Ситуація четверте.

         Розмова по телефону. Ваш товариш захворів, або ви довго не бачились. Він вам зателефонував і ви почувши знайомий голос зраділи і почали говорити першим про всі новини, які тут трапились без нього, не давши вашому співрозмовнику право висловити те, з якою метою він і зателефонував. Як правильно було б повестися в даній ситуації?

Підсумок вчителя. Відтворення алгоритму правильного спілкування по телефону.

Корисні поради.

Щодня ми спілкуємося. Але щоб нам було приємно і радісно, треба дотримуватися певних правил-порад. Послухайте:

Уміння слухати складається. На думку вчених, із трьох складових: уваги, дружелюбності й активності.

1.      Увага.

1.Поважайте того хто говорить, цінуйте його бажання повідомити про щось нове.

2.Знайдіть із ним контакт на початку бесіди. Тим самим показуючи, що щиро готові його слухати.

3.Не ховайте очей, дивіться на співрозмовника.

4.Не переривайте. Наберіться терпіння і дайте можливість людині сказати те, що вона хоче.

5.Не поспішайте з висновками.

2.      Дружелюбність.

1.Не пригнічуйте співрозмовника авторитетом, інформацією. Або довгою розмовою.

2.Стримуйте емоції. А якщо не можете контролювати. Уявіть себе на місці співрозмовника.

3.Не поспішайте із запереченнями. Перебивши людину, яка не все сказала, ми викликаємо в неї гнів, роздратування. А коли вона вже висловилася, то слухати вас більше не хоче.

4.Не демонструйте своїм виглядом зневагу до того, що сказав, або збирається сказати співрозмовник.

5.Робіть паузи. Дайте висловитися іншому.

3.Активність.

1.Не будьте мовчуном. Час від часу подавайте сигнали, що вирозумієте про   

    що йдеться і виявляйте своє ставлення до висловленого.

2.Стриманість – гарна риса людини. Але і тут повинна бути міра.

3.Не намагайтеся здобути славу розумника.

4.Тримайте себе спокійно, але не розслабляйтеся, бо співрозмовник втратить бажання спілкуватися з вами.

5.Якщо ви стомилися то краще вибачитися і перенести розмову на інший час.

І на кінець нашого спілкування проведемо тестування.

Тестування на перевірку вміння слухати .

(завжди – 4 бали, часто – 3 бали, інколи – 2 бали, ніколи – 1 бал).

1.     Чи даєте ви співрозмовнику можливість висловитися?

2.     Чи звертаєте увагу на зміст сказаного?

3.     Чи намагаєтеся запам’ятати те, що почули?

4.     Чи звертаєте увагу на головне?

5.     Чи намагаєтеся зберегти в пам’яті основні факти, цифри?

6.     Чи звертаєте увагу співрозмовника на висновки, які пролунали в його повідомленні?

7.     Чи стримуєте власне бажання ухилитися від неприємних запитань?

8.     Чи стримуєтеся від роздратування, коли чуєте те, що вам не подобається?

9.     Чи намагаєтеся зосередити увагу на словах співрозмовника?

10.                       Чи охоче спілкуються з вами інші люди?

Для підрахунку результатів: 32 і більше – відмінно; 27 – 32 – добре;

 22 – 27 – помірно; менше 22 – вам необхідно тренуватися слухати співрозмовника. 

Я та мій клас

 

Мета: навчати учнів культури спілкування, пошуку конструктивних способів вирішення проблемних ситуацій; сприяти поліпшенню психологічного клімату в класі, налагодженню доброзичливих стосунків; виховувати в учнів повагу одне до одного, відповідальність за власні слова і вчинки.

Обладнання: ручки або олівці, чисті аркуші паперу.

Хід заняття

Творче завдання «Школа дружби»

Учитель поділяє учнів класу на групи і пропонує їм уявити себе вчителями «Школи дружби». Вони мають навчити своїх учнів товаришувати одне з одним і розповісти про способи, які б допомогли їм побудувати добрі стосунки з учителями, батьками, братами і сестрами, природою, тваринами.

Наприклад: щоб подружитися з братами і сестрами потрібно:

— частіше цікавитися їхніми справами;

— допомагати їм у домашніх справах;

— щиросердно поділяти їхні радощі та неприємності.

Бесіда

Що ви порадите людині, яка хоче мати друзів, але не може їх знайти?

Що потрібно зробити, щоб ваш друг дитинства залишався поряд із вами усе життя?

Чи хотіли б ви, щоб у вас було сто друзів?

Якби ви зустріли людину, в якої сто друзів, про що б ви його. запитали?

Слово вчителя

Дружба - це добре, почуття, яке може виникнути лише на основі взаєдомоповаги. Зустріти в житті справжнього друга вважалось великим щастям для людини. У скіфів дружба скріплювалась щирою клятвою, що вважалась святою непорушною?

Сучасні тлумачні словники визначають: «Дружба — це близькі стосунки, засновані на взаємній прив'язаності людей, спільності інтересів, смаків, поглядів, життєвих цілей, активній зацікавленості одне в одному».

Другом ми називаємо того, кому довіряємо. Якщо між людьми немає щирості, не може бути й дружби. У кожного з нас є вади. Отже, той, хто хоче мати друга без вад, залишається без друзів.

Справжній друг, який віддає частку свого серця, силу почуття, вартий того, щоб його цінували і берегли.

Із цього приводу доцільно звернутися до оповідання Бруно Ферреро «Двоє друзів».

 

«Були, собі два друга — Франк і Тед. Франкові було: двадцять років, а Тедові— вісімнадцять. Дружили хлопці ще з дитинства і, коли виросли, вирішили разом вступити до війська. Перед виїздом із дому вони склали присягу, що берегтимуть одне одного.

Франк і Тед — опинилися в одному батальйоні. А потім їх послали воювати. Це була страшна війна, що точилася посеред розпечених пісків пустелі. Якийсь час Франк і Тед перебували в облозі. Та ось одного вечора надійшов наказ здійснити рейд на ворожу територію. Батальйон під пекельним вогнем супротивника йшов уперед цілу ніч. Зранку вояки дісталися якогось села. Раптом Франк помітив, що Теда ніде немає, а потім побачив прізвище товариша у списку пропавших безвісти. Франк підійшов до командира із проханням дозволити йому рушити на пошуки.

— Це надзвичайно небезпечно, — сказав командир. Якщо ти загинеш, батальйон втратить іще одного бійця. Я не можу ризикувати солдатам.

Проте Франк вирушив на пошуки Теда. Минуло кілька годин, поки він знайшов його. Тед був смертельно поранений і скоро помер. Франк обережно підняв тіло друга на плечі. Але тут зненацька пролунав постріл і куля влучила Франкові у спину. З останніх сил Франкові таки вдалося донести друга до табору.

— Чи ж варто було вмирати, аби рятувати вбитого? — запитав командир.

— Так, варто,— прошепотів Франк.»

Запитання до учнів

Як ви гадаєте, чому так відповів Франк?

Слово вчителя

Оскільки тема нашої розмови — дружба, то, звичайно, не можна обійти увагою таке питання, як дружба у колективі. Мабуть, вам траплялося чути: «Це — дружний клас» або «У вас такий недружний клас, кожний сам по собі».

Запитання до учнів

Чим відрізняється дружний колектив від недружного?

Чи важливо, щоб між учнями класу існували дружні стосунки? Чому?

Слово вчителя

Клас, творчий гурток за уподобанням, спортивна команда, співробітники фірми чи установи, товариський гурт – усе це різновиди одного поняття – «колектив». Досліджуючи психологічну атмосферу і взаємовідносини людей у різних колективах, учені визначили кілька типів угрупувань: «палаючий факел», «червоне вітрило», «мерехтливий маяк», «м'яка глина» та «сипучий пісок».

А тепер спробуйте оцінити наскільки ви дружні й визначити, до якого із типів належить ваш клас

Тестування «Мій клас: який він?»

«Сипучий пісок». Такий тип колективу зустрічається доволі часто. Взаємовідносини людей у ньому дійсно нагадують пісок, зібраний у пригорщу: начебто усі піщинки разом і водночас окремі одна від одної. Повіє вітер — і пісок розлетиться поки хто-небудь знову не збере його докупи.

Так і люди в цьому колективі: усі разом і водночас кожний сам по собі. Немає зв'язку між людьми. Ніщо їх не згуртовує по-справжньому: ані спільна мета, ані уподобання, ані симпатії одне до одного. У такому колективі немає лідера, до чиєї думки прислухалася б решта осіб.

«М'яка глина». Відомо, що глина — матеріал, що легко віддається обробці, з нього можна виліпити будь-що. У руках хорошого майстра, шматок глини може перетворитися на витвір мистецтва. Але невмілі руки лише намарно використають цей матеріал, Отже і колектив цього типу схожий на глину: яка людина вважатиметься лідером цього угрупування, такі взаємовідносини установляться у ньому і стосунки у такому колективі загалом доброзичливі, проте не скажеш, що тут панує взаємодопомога. Зазвичай складається з дрібних товариських груп, які мало спілкуються між собою. Лідера у колективі цього типу немає або він не вміє себе проявити ,чи просто нікому його підтримати.

«Мерехтливий маяк». У штормовому морі маяк сповіщає мореплавців, щоб вони обрали правильний курс. Потрібно лише бути уважними, не втрачати маяк з поля зору. Зазначте, маяк горить не постійним світлом, а мерехтить, наче каже: «Тримайся мене і не потрапиш у біду!». Отже, у колективі такого типу переважає бажання усе робити спільно, підтримувати одне одного. Група помітно відрізняється серед інших своєю індивідуальністю. Проте в ній недостатньо проявляються ініціатива, воля і наполегливість щодо досягнення поставленої мети. Авторитетні «наглядачі маяку», тобто ті хто не дає згаснути полум'ю солідарності, — організатори, актив. Лише завдяки їм колектив тримається разом і діє як єдине ціле.

«Палаючий факел» - це живе полум'я, пальним для якого є міцна дружба, єдина воля, судове взаєморозуміння, ділова співпраця і відповідальність не лише за себе, але й за весь колектив. Світити можна і для себе, продираючись крізь хащі труднощів, долаючи перешкоди і прокладаючи шлях до поставленої мети. Проте хіба можна відчували себе щасливою людиною, коли поруч комусь важко, коли позаду тебе товариші, які потребують допомоги? Звичайно ні! Так скаже кожна особа, яка належить до колективу цього типу. Про таке угруповання можна сказати, що воно — справжній моноліт. Тут кожний готовий прийти на допомогу іншим, вислухати і зрозуміти товариша, працювати на благо усієї групи.

Бесіда

Який опис найбільш підходить для визначення типу вашого класу?

Що треба робити, щоб ваш клас став дружнішим, щоб ви жили єдиним бажанням творчо працювати і вирішувати усі справи класу дружно?

Чи важливо для дружби у класі, щоб усі однокласники добре навчалися і мали однакові інтереси? Чому?

Слово вчителя

Гадаю, ви переконались у тому, що дружба, взаємодопомога потребують постійного горіння, а не одиноких, нехай навіть дуже частих спалахів.

Чи траплялись із вами коли-будь такі ситуації, коли ви поводились недоброзичливо по відношенню до оточуючих. Напевно, так. Це відбувається тоді, коли вас охоплює роздратування, злість, гнів. У такі миті людині так хочеться виплеснути емоції, що іноді це може призвести до конфлікту або суперечки навіть із найкращим другом. Потім, звичайно, шкодуєш і вибачаєшся, що погарячкував. Проте краще не допускати виникнення таких ситуацій взагалі. Тож слід навчитися тримати себе в руках і вчасно зупинити себе. Як це зробити? Виявляється, дуже легко. Якщо вас охопив гнів і ви відчуваєте, що здатні на грубість, стримайтесь і подумки скажіть собі: «Стоп!». Погасивши таким чином спалах злості, ви заспокоїтесь і зможете подивитись на ситуацію, яка викликала у вас роздратування, більш помірковано. Пам'ятайте: негативні емоції — погані порадники, будь-яку проблему чи конфлікт слід вирішувати спокійно, тактовно.

Творче завдання «Я позичаю ідею».

Учитель пропонує учням життєві ситуації. Учні, мають обміркувати їх і визначити шляхи розумного вирішення запропонованих конфліктів.

Учитель дає слово одному з учнів. Висловлюючи власну думку, він каже: «Я позичаю ідею у...» — і називає ім'я будь-кого з однокласників. Викликаний учень також висловлює свою думку і звертається до наступного однокласника. Таким чином відповідають усі учні класу.

 

Ситуація 1

Учні шостого класу після уроків вирішили пограти в м'яч на шкільному майданчику, але виявилось, що його вже зайняли учні сьомого класу. Не зважаючи на прохання, семикласники не хотіли залишати майданчик. Тоді шестикласники, грубо глузуючи і жбурляючи каміння, почали їм заважати. Учні сьомого класу покинули гру і вчинили бійку із шестикласниками.

Запропонуйте розумне вирішення цього конфлікту.

Ситуація 2

Одного разу взимку однокласники грали у сніжки біля ніколи школи. Раптом хтось поцілив одному з хлопців сніжком в обличчя. Не з'ясувавши, хто саме зробив йому боляче, хлопчик підійшов до першого-ліпшого однокласника і став вимагати вибачення. Той обурився, і суперечка перейшла у бійку.

Запропонуйте розумне вирішення цього конфлікту.

Ситуація 3

Учениця відповідає біля дошки. Але варто дівчинці трошки замислитись, як однокласники відразу. піднімають руки, щоб відповісти. Деякі з них висловлюють невдоволення і кепкують, що дівчинка «не знає відповіді на таке просте запитання». Учениця, хвилюючись, починає плутатись і невдовзі зовсім збивається, на її очах виступають сльози.

Як у цій ситуації мали б повестися дівчинка, учитель і однокласники?

Слово вчителя

На жаль, коли між людьми виникає непорозуміння, зазвичай вони звинувачують у цьому одне одного або замовчують, образу. Така поведінка недоцільна. Щире спілкування можна порівняти з ліками, якими лікують хворобу-образу. Не можна вирішити конфлікт, не обговоривши його. Прагнення почути, зрозуміти думку одне одного здатне знищити ворожнечу. Зробіть крок назустріч людині, не відвертайтесь від неї - таким чином можна лише поглибити образу. Чим більше ви ображаєтесь або обурюєтесь, тим менше у вас можливостей поновити стосунки. І завжди щиро вибачайтесь коли відчуваєте, що неправі.

Варто навчитися розуміти оточуючих, інтуїтивно відчути і вгадувати їх настрій. Зараз ми спробуємо перевірити, наскільки розвинене у вас це вміння.

Творче завдання «Співзвучність»

Два учні стають спинами одне до одного. За сигналом учителя вони починають розходитися. Ідучи кожний у свій бік, учні мають постаратися (без будь-якого стороннього сигналу) одночасно обернутися і посміхнутися одне одному. Вони повинні самостійно визначити мить, коли слід обернутися.

Творче завдання «Місток»

Учитель крейдою малює на підлозі дві паралельні

лінії, відстань між якими дорівнює 30 см. На цей «місток» з обох боків стають два учні. Під «містком» тече «бурхлива гірська річка». Учні мають домовитись між собою, як їм перейти місток» і не зіштовхнути одне одного в «річку». Дозволяється користуватися лише жестами і мімікою.

Слово вчителя

Ми переконалися у тому, що досягти взаєморозуміння в стосунках можна, лише дотримуючись певних норм у спілкуванні. Про це варто пам'ятати щодня. Тому щоранку, вирушаючи в школу, не забувайте взяти із собою «валізу чемності».

Творче завдання «Валіза чемності»

Учитель малює на дошці великий чотирикутник — «валізу». Учні починають збирати до неї необхідні «речі» —добрі почуття і риси характеру, які слід плекати у собі. Школярі називають усе, що, на думку групи, допомагає людині у спілкуванні з оточуючими, а учитель записує відповіді на тілі чотирикутника.

Список орієнтовних відповідей:

Доброзичливість; тактовність; доброта; справедливість;миролюбність;життєрадісність;почуття гумору; врівноваженість; чесність; чуйність; порядність; співчуття; повага; щирість.

Заключне слово вчителя

А іще менш важливим є уміння дотримуватись даного слова, бо з цього починається довіра до вас. І якщо ви протягом сьогоднішньої розмови відчули, що досі поводилися не так як годиться справжньому товаришеві, і вирішили виправити свої помилки, то це плюс. Адже головне – вчасно усвідомити свою помилку, подивитися на себе критично; і разом спробувати знайти шляхи подолання труднощів у спілкуванні.

 

Виховна  година:

«Добрі справи Миколая»

Мета: виховувати духовність, доброту,  почуття милосердя, ввічливість, любов до ближніх;  ознайомлювати учнів із народними традиціями; розвивати мислення й пізнавальні інтереси, вчити осмислено творити добро; виховувати людяність, доброзичливість.

Обладнання: презентація за темою виховної години.

Хід виховної години


І. Мотивація.   Слайд 1
1. Вступне слово.

Діти ( по черзі)   1. Ми зібралися у школі

                                 В нашім гарнім добрім колі

                                 В нашій радісній родині

                                 Бо велике свято нині.

2. У грудні, в гарну тиху ніч

    Зорі, як мільйони свіч,

    Що світять вниз, на рідний край,

    Де ходить Святий Миколай.

3. Коли Святий Микола

    З небес  на  землю йде,

    То кожний дім і  школа,

    Мов  вулик  бджіл  гуде.

4. В Канаді  сніг, морозна лють

     А на  Флориді  сонце сяє.

     Та тут і там  малята  ждуть

     Святого гостя, Миколая.

5.  Бо із дідом Миколаєм

     Весело і дружно йшли

     Коляду із  ним  вели.

Учитель: Щороку приходить він у кожну родину з миром і дарунками. Для дітей стає чарівною казкою, коли невідомо як  з’являється  вночі і кладе під подушку, або у черевичок такі бажані гостинці. 

 

Учитель:  А хто ж такий Святий Миколай? (діти дають відповіді)

Учитель: Так це Святий, але я хочу розповісти вам про його земне життя.

  Слайд 2   Десь 1700 років тому на півдні Італії у заможній родині народився маленький хлопчик, якого назвали Миколою. Нічого не бракувало малому Миколі – ні одежі, ні їжі. Та через деякий час він залишився  сиротою,  спочатку померла мама , а  за нею і тато. Хлопчик ріс під опікою чужих людей. Він часто виходив на вулицю погратися з дітьми. Це були діти небагатих батьків. Микола їх жалів, але не знав, як допомогти. W Був у Миколи старий учитель. Одного разу вони читали Святе Письмо: «Коли ти робиш добро, нехай твоя правиця не знає, що робить лівиця…»

- Як це розуміти? – запитав в учителя замислений Микола.

- Коли ти робиш добро іншому, то не треба про це голосно всім розказувати. Краще не хвалитися своїми добрими вчинками.

 Стояла глибока осінь. Миколка знав, що багато дітей у їхній околиці живуть бідно, у голоді і холоді.

От родина старого Олександра. Мати хвора, в Петра немає взуття, а мала Софійка вранці збирала на дорозі хмиз, щоб було чим затопити в печі.

Увечері Миколка тихо, щоб слуги не бачили, подався до комори. Набрав у торбину борошна, налив пляшечку олії, набрав повні кишені яблук, відшукав у своїй скриньці пару нових шкарпеток, нові постолики. Все це склав у велику торбину і сховав під своїм ліжком. Коли в домі  всі поснули, він тихенько вислизнув із ліжка, пробрався до Олександрової хатини, поклав там торбину й чкурнув додому.

Вранці старий Олександр не міг натішитися щедрими дарунками. Але хто це міг зробити? Кому подякувати? 

W З того часу Миколка часто робив такі дарунки бідним сусідам. Люди молили Бога за невідомого, який їм допомагає. Та ніхто не здогадувався, що то був Микола.

Миколині слуги стали помічати, що зникають харчі, одяг, паливо з комор. Стали пильнувати. Одного разу, коли Миколка тільки-но склав торбинку і вийшов із свого подвір’я,  його наздогнав старий слуга. Думав, що то злодій. Тоді й стало відомо всім, хто піклується про бідних.

W Минули роки. Микола вивчився, став священиком. Усе своє добро роздав бідним людям і служив їм, як тільки міг.

Слайд 3  За це Господь дав йому силу творити добро ще більше.

W Звучить  пісня  «Доброта Миколая» ( 2 )

1.Розступилась дрімота,

   Ходить світом доброта,

  А ні смутку, ні журби не знає.

  Де природа золота

   Це є спокій  доброта,

   А де люди- там серця єднає.

Приспів :

Доброта , доброта,

Доброта й у день і ніч обіймає,

Доброта,  доброта,

Ходить  світом

Доброта  Миколая. – 2 р.

2. Розступилась дрімота,

    Ходить світом доброта,

    Не минає ні води, ні суші.

    Усміхніться  доброті,

    Всі, хто є на цій землі.

    Хай зігріє вам серця і душі.

Приспів: ( той же)

ІІ. Оголошення теми Слайд 4
– Отож, сьогодні тема нашої виховної години: „Йде Святий Миколай, ти добром його стрічай»”.

Напередодні Свята Миколая ми поговоримо з вами про доброту – дуже важливу і потрібну для кожного з нас чесноту.

«Добре» , засвідчуємо ми, коли нам приємно, радісно і затишно.

«Добре», кажуть наші батьки, друзі чи знайомі, коли ми зробили щось хороше і корисне іншим людям.

        В основі всіх наших добрих почуттів, слів і вчинків лежить поняття добра. А щоб добра у світі стало більше, нам самим потрібно бути добрими – говорити хороші слова, добре ставитися до інших, робити добрі справи. Людина, яка робить добро, є такою щасливою, як і та, кому вона його зробила. Тому добро завжди пов’язане з такими чеснотами, як чуйність, милосердя, доброчинність, щирість, справедливість. На добро, зроблене для вас іншими, треба відповідати також добром бо найвища наука життя – мудрість, а найвища мудрість – бути добрим. Доброта і чуйність, співпереживання і щиросердність, уміння розуміти чужий біль, вчасно підтримати у важку хвилину – це повинно бути у характері кожної людини.

ІІІ. Робота над матеріалом класної години.

1. Ознайомлення з текстом.

 Учитель: Слайд 5 Давайте зараз ознайомимося з невеличким оповіданням з підручника «Дорога доброчинності» (стор.4-5).

2. Робота над  текстомМетод  «Мікрофон»

Учитель:

-         Чому нам слід робити добрі вчинки?

-         Як ви думаєте, чи достатньо для радості у житті тільки ігор і розваг?

-         А які добрі вчинки можете робити ви? (діти дають відповіді)

-         А чи допомагаєте ви дорослим?

1.   Мамі я допомагала,

      Рано - вранці прокидалась,

      Одягалась, узувалась,

      І до школи поспішала.

      А зі школи повернуся,

      Знов допомагать беруся.

      Мамі пісню заспіваю,

      Їй в кімнаті  прибираю,

      Бо важка в мами робота,

      Вихідний лише в суботу.

2. А я не раз на рибалку

    Ходив улітку із татком.

    Сиділи з татком ми обоє

     Коло річки над водою.

3. Я допомагаю татові своєму:

     Меблі ремонтую, пиляю, свердлю.

     Та не все виходить

      В мене ще чомусь –

      Підросту ще трішки

      І всього навчусь,

      І таким завзятим

      Стану, як  татусь.

       ( діти дають відповіді на запитання)

3. Ознайомлення з правилами добра.

Учитель: А ще діти, щоб самому бути щасливим, треба бережно, сердечно і чуйно торкатися серця інших людей. Послухайте «Правила добра». Слайд 6

«Правила добра»
Щоб добрим чоловіком стати,
Потрібно правила добра всім знати.
W Найперше з правил цих чудесних
Уміння бути добрим, чесним.
W А друге правило таке:
Шануй ти маму й тата,
Люби сестер, братів, людей,
Добро сам будеш мати.
W А третє правило просте,
Щоб мати серце золоте
Зла на людей ти не тримай,
Учителів не забувай.
Ці правила виконувати мусиш,
Тоді закону доброти ти не порушиш.

Учитель:  Діти, які ви правила запам’ятали? Метод  «Мікрофон»

4. Ігри.

А) А тепер я пропоную вам трохи пограти. Гра «З якої це казки?» Слайд 7
• Він звірят усіх лікує,
Від халепи їх рятує,
І зайчат, і мавпенят,
Бегемотів і тигрят,
Вилікує він за мить
Все, що в звірів заболить,
Наш добрий лікар... (Айболить) W
— Про кого йде мова?
— Яку добру справу виконував лікар Айболить?
• Сидить півник на печі,
Їсть смачненькі калачі,
Тут лисичка прибігає,
Півника мерщій хапає.
Біжить котик рятувати,
В лиса півника забрати.
(«Котик і Півник») W
— Хто і яке добре діло виконав у цій казці?
• Вигнав дід козу із хати,
Тай пішла вона блукати,
В зайця хату відібрала.
Всі козу ту виганяли.
Рак козуню ущипнув —
Зайцю хатку повернув.
(«Коза-дереза») W
— Хто допоміг зайчику повернути свою хатину?
— Яким він був?
• Виріс цей хлопчина
З маленької деревини.
У печі зміючку спік,
Сам на дерево утік.
Його гусятко врятувало —
На крилечка свої узяло.
Принесло до тата й мами,
Частувалось пирогами.
(«Івасик-Телесик») W
— Хто в цій казці зробив добрий вчинок?

Б) Учитель:  Дуже багата наша мова різними прислів’ями і приказками про добро тож…Слайд 8

«Народний злотослів»

Добро робити ніколи не …

Хто людям добра бажає, той і собі…

Без доброго діла немає доброго…

За добро добром…

Світ не без добрих

    (  пізно, має, імені, платять, людей.  )

Перевірка , пояснення прислів’їв   W Добро робити ніколи не пізно

W Хто людям добра бажає, той і собі має

W Без доброго діла немає доброго імені

W За добро добром платять

W Світ не без добрих людей

В)  Робота в групах «Дерево Доброти» Слайд 9
Дві  групи одержують конверти із зображенням листочків з написами

1 група: «Чесність», «Злість», «Грубість», «Повага», «Зло»

2 група: «Ненависть», «Милосердя», «Любов», «Байдужість»,«Боягузтво»,


— Прикрасимо  наше дерево Доброти. Тільки виберіть листки з тими словами-поняттями, з якими б вам хотілось зустрітися.

Перевірка. W  На дереві «Чесність», «Повага», «Милосердя», «Любов»

 

Г) Гра «Якщо ти добра людина, то повинен …» Слайд 10
Умови гри. Якщо людина повинна робити те, що я називаю, то ви плескаєте в долоні, а якщо ні, то нічого не робите.

• Допомагати мамі мити посуд.
• Берегти рідну природу та охороняти її.
• Шанувати працю інших людей.
• Галасувати, коли хтось відпочиває.
• Обманювати, сваритися, хвалитися.
• Насміхатися з чужого горя.
• Не слухати батьків.
• Ділитися тим, що в тебе є.
• Ображати інших.
• Захищати слабшого.
• Допомагати друзям у біді.

Д) Слайд 11  Учитель:   Наступна наша гра – відправити в подорож вітрильник зі словами добрих життєвих порад… (робота в зошиті стор. 6)

5. Учитель: Бути добрим нелегко, а постійно творити добро важко. Треба менше говорити про добро, а постійно його робити. Прислухайтеся до татової поради. Слайд 12
  «Татова порада» (Сценка в ролях)
Учитель:  Прибіг щодуху син додому, до тата голосно гука:
Син:          «А я провідав у лікарні свого товариша-дружка!
                   То ж правда, тату, я чутливий і маю серце золоте?»
Учитель:   Замисливсь тато на хвилину і так сказав йому на те:
Батько:      «Коли тебе в тяжку годину, людина виручить з біди,
                     Про це добро, аж поки віку, ти, синку, пам’ятай завжди.
                     Коли ж людині щиросердно , ти зробиш сам добро колись,
                     Про це забудь, аж поки віку, мовчи й нікому не хвались».

Учитель:   Людина пізнає світ не тільки розумом, а й серцем. Серед цих душевних рухів дитинства особливо глибокий слід залишають почуття жалю, милосердя, співчуття…
«Голубка» Слайд 13
По стежці у парку голубка скакала,
Поранене крильце додолу звисало.
Побачили діти, голубку взяли,
Скоріше додому її принесли.

Взялися пташину вони лікувати,
Поїти водичкою і годувати.
Загоїлась ранка на хворім крилі,
І винесли пташку гуляти малі.

І раптом котяра, звідкіль не візьмись,
До птахи метнувся із дерева вниз.
Та діти спинили лихого кота,
Вони ухопили його за хвоста.

Голубка злетіла, мов ран не було,
Махаючи дітям вдячно крилом. (Які почуття викликав у вас цей вірш)
 
ІV. Підсумок, рефлексія .
Учитель:

Отже, ми своє сердечко повинні наповнювати добрими справами, бути щедрими на гарні слова. Тож давайте заповнимо павутинку «Добрі слова і вчинки» Слайд 14

Вправа «ТАК» чи «НІ»
— Коли вам краще жити:
     Коли сміються діти?  (Так)
—  А чи тоді, як всі кричать,
     І їм не можна ради дать. ( ні)

— Бабусі хлопчик допоміг. Він, діти, добрий хлопчик? (Так)
— Тепер усі скажіть мені: У сварці жити добре? (Ні)
— А як немає забіяк, Тоді усім прекрасно? (Так)
— А як серця у всіх ясні, То вам погано, діти? (Ні)
— Співає хлопчик гарно як! А вам подобається? (Так)
— А як обличчя всіх пісні, Похмурі, злі? Вам добре? (Ні)
— Реве і трощить все чудак, Це теж погано, діти? (Так)
— Тоді іще скажіть мені: Як діти б'ються, добре? (Ні)
— Звичайно, краще в мирі жити
     І з усіма дітьми дружити. (Так)
     Щоб всі веселими були,
     У мирі й злагоді жили! (Так)

 

Учитель: Слайд 15 Молодці, ви добре впоралися зі всіма завданнями. Давайте, діти, наслідувати  Святого Миколая творячи тільки добрі справи!

Учитель : Сьогодні Святий Миколай  не  встиг  сам до нас  завітати, адже в нього багато справ. Він просив мене передати вам подарунки, бо знає , що ви слухняні, працьовиті і добрі діти.  Сьогодні з небес він побачив , що не помилився і ви справді заслуговуєте на ці подарунки ( вручаються подарунки)

 

Настав час нам прощатися  .  А ви одне про одного дбайте,  добро і ласку іншим давайте! Слайд 16

 

Сказав Мудрець:

-  Живи, добро звершай!

Та нагород за це не вимагай!

Лише в добро і вищу правду віра

Людину відрізна від мавпи і від звіра.

Хай оживає істина стара –

Людина починається з добра.

                                   Л. Забашта

Пісня "Доброта Миколая"

Neizvesten-Dobrota-Mikolaya(muzofon.com).mp3 (2,4 MB)

 

Текст пісні Нічка-чарівничка.docx (11,3 kB)

 

свято Миколая.pptx (777 kB)

Левко ДуркоОленка Миколай до мене не прийде мнус.mp3 (7 MB)

Текст пісні Миколай до мене не прийде.docx (11,1 kB)

Пісня Ходить по Землі святий Миколай.mp3 (7,1 MB)

 

 

 

Учнівський табель